Achizitia unei masini trebuie sa tina cont de o multime de elemente, cel mai important fiind, evident, motorul.
Chiar daca un Opel poate sa fie mai ieftin iar piesele auto pot fi achizitionate si ele la preturi mai mici, un Mercedes poate sa fie mult mai rentabil in timp, chiar daca aduce piese auto Mercedes ceva mai scumpe. Din acest motiv, trebuie sa fie facuta o analiza solida a masinii inainte de achizitie, incepand, evident, cu motorul.
Motorizarea (deci motorul masinii) este variabila care are cea mai mare greutate in pretul unei masini, intrucat costurile de gestiune a acestuia sunt preponderente si superioare celorlalte variabile.
Vom vedea in ceea ce urmeaza care sunt principalele motorizari oferite de piata.
Ciclul Otto pe benzina- cu consumuri mai ridicate, fata de alte motorizari, poate fi o buna alegere pentru cei care parcurg putini kilometri anual, avand in vedere ca celelalte costuri de gestiune (care nu depind de distantele parcurse, cu exceptia, partiala, a intretinerii) sunt in general reduse.
Este un motor caracterizat de o buna fiabilitate; un model pe benzina cu injectie nu foarte puternic si nu foarte mic (peste 1500 cc), poate dura fara intrerupere pana la 350000 km.
Un mit ce trebuie combatut: “motoarele mai mici consuma mai mult si necesita mai putina intretinere, fiind deci, mai fiabile”.
Fals, motoarele foarte mici (1000 cc), chiar daca sunt montate pe masini lejere, mai ales cand sunt incarcate, din cauza raportului modest de forte, sufera mult la porniri sau in urcare, rezultand o “sete” mai mare, mai ales in oras si in traficul extraurban lent, decat aceea a motoarelor cu capacitate cilindrica mai mare.
In ceea ce priveste fiabilitatea, aparte faptul ca pentru a se misca cu abilitate in trafic, un motor mai mic este fortat mai mult, in prezent aceste motoare mici pe benzina au un nivel scazut de calitate, intrucat producatorii cauta tot mai mult sa limiteze costurile de fabricatie, fapt pentru care rezulta mai putin fiabile.
Ciclul Diesel- are consumul mai redus fata de cel pe benzina, la paritate de putere, datorita unei mai mari puteri calorice a motorinei; acest motor poate fi o alegere consiliabila pentru cei care fac distante anuale peste medie, sa spunem peste 25000 km.
Dimpotriva, celelalte costuri de gestiune sunt mai mari fata de cele pentru benzina. Multa vreme s-a spus ca motoarele Diesel sunt cele mai fiabile si robuste.
Fals, poate pe vremea cand era pe injectie directa (si nu turbo), aceasta putea fi candva adevarata, astazi nu; in prezent motoarele Diesel sunt cele mai delicate si mai putin fiabile de pe piata.
Bineinteles ca acest lucru este valabil pentru motoarele cu o capacitate de pana in 2500cc, pentru motoarele mai mari, fiabilitatea creste in maniera exponentiala, tocmai datorita raportului intre forta si sarcina mai bun.
Trebuie amintit si faptul ca in, caz de eventuale defectiuni, achizitia de piese auto pentru motoarele ultratehnologizate nu este o sarcina usoara.