Ne-am obisnuit ca, in cazul reviziilor anuale ale masinii sa verificam sumar uleiul, bujiile sau sistemul de lumini al masinii. Aceste operatiuni, trebuie sa recunoastem, sunt dintre cele mai usoare si pot fi facute de aproape oricine. Ele nu necesita neaparat vizita la mecanicul auto, iar un simplu examen vizual iti poate spune daca un filtru de aer sau uleiul trebuie schimbate.
Sunt insa piese deosebit de importante, mai putin vizibile, care, daca sunt neglijate, pot conduce la defectiuni grave ale masinii tale. Iar una dintre acestea este planetara. Ca parte a sistemului de transmisie al masinii tale, planetara este responsabila de transmiterea energiei de la motor la rotile tractoare.
Si, cu toate ca nu face parte din categoria consumabilelor, asa cum au devenit multe dintre componentele auto, si planetara poate suferi defectiuni, care pot pune in pericol siguranta ta si a masinii tale in trafic.
Sa vedem cateva dintre defectele ce care le-ai putea intampina la o planetara si cum le-ai putea remedia. Inainte de toate trebuie spus ca planetara este o piesa prin definitie rigida, confectionata dintr-o tija centrala din otel, terminata cu doua capete de planetara. Acestea din urma sunt mobile si au rolul de a transmite energia catre roti, asigurand astfel schimbarea directiei de mers.
Practic, capetele de planetara sunt asemenea articulatiilor corpului omenesc, precum genunchiul sau cotul, care transmit impulsurile creierului si ale muschilor catre terminatiile membrelor. Iar in momentul in care apar probleme la acestea, atunci miscarea intregului angrenaj este pusa in pericol.
Prin urmare, principalele probleme ce pot sa apara sunt la capetele de planetara. De obicei din cauza ruginii, dar si a faptului ca acestea sunt niste piese metalice mobile, capetele de planetara pot suferi de rugina, ceea ce, in timp, poate determina functionarea greoaie si chiar ruperea de axul central.
Rugina este favorizata de obicei de deteriorarea invelisului protector din cauciuc si patrunderea apei. Mentionam ca un cap de planetara este protejat de un burduf din cauciuc, deteriorarea acestuia conducand la spalarea vaselinei de pe capul planetarei si aparitia ruginii.
Din acest motiv, o verificare periodica, poate chiar un simplu examen vizual al capetelor de planetara si al burdufului care le protejeaza, va poate scuti de probleme mai grave. In ceea ce priveste axul central al planetarei, acesta nu se prea rupe, decat in cazul unor accidente grave si a unor socuri mecanice puternice.
In ceea ce priveste remedierea defectiunilor la capul de planetara, aceasta este recomandat sa fie facuta in service-uri specializate. Capul planetarei se poate inlocui, precum si burduful, insa, avand in vedere manopera costisitoare si costurile aferente, este recomandat sa schimbam planetara cu totul.