Personalitatea noastra patrunde in tot ceea ce suntem si facem. Prin urmare, in actul de a darui, dezvaluim o multime de informatii despre noi insine.
Psihologia cadoului arata o relatie intre personalitatea noastra si tipul de cadouri pe care le oferim. Nu numai continutul prezentului are relevanta, ci si prezentarea si costurile de tot felul joaca un rol important.
Planifici cadourile din timp sau esti pe graba mereu? Incerci sa aduci o nota personala sau prioritizezi valoarea monetara? Toate aspectele implicate in procesul de daruire ne pot ajuta sa facem o radiografie interioara a persoanei care daruieste. Sa aruncam o privire mai atenta.
Cum este mai bine, sa oferi sau sa primesti cadouri?
Actul de a da sau de a primi ceva este special pentru ambele parti. Cel care ofera darul primeste satisfactia de a vedea ca celalalt se bucura si, in acelasi timp, cel care primeste darul simte afectiunea celuilalt prin el.
De fapt, oferirea de cadouri intareste legaturile relatiei, precum si increderea. Potrivit unui studiu publicat in 2020, schimbul de cadouri inainte de a efectua o sarcina a imbunatatit performanta cognitiva si comportamentele de cooperare.
La nivelul creierului, a fost detectata o crestere a irigarii cortexului prefrontal dorsolateral: zona cea mai legata de planificarea motorie, organizarea si reglarea comportamentului.
Prin urmare, atat oferirea de cadouri, cat si primirea lor este benefica in parti egale. Faptul ca unii oameni prefera unul sau altul se explica prin diferente individuale in modul in care se raporteaza la altii.
Psihologia cadourilor
Oferirea de cadouri poate fi vazuta ca un contract social sau ca un act de apreciere reciproca. In orice caz, exista patru componente cheie care determina modul nostru de a darui si, prin urmare, personalitatea noastra.
- Costuri financiare:valoarea monetara a cadoului pe care il alegem.
- Timpul petrecutdobandind sau pregatind cadoul.
- Energia mentala a investitin planificarea si alegerea unui cadou potrivit pentru destinatar.
- Costurile fizicenecesare pentru realizarea prezentului.
Unele cercetari au descoperit ca, atunci cand vine vorba de primirea unui cadou, oamenii apreciaza mai mult investitia de timp, energie mentala si fizica. Valoarea monetara pare sa fie cel mai putin luata in considerare. Cu toate acestea, totul depinde de situatie si de persoanele implicate.
In orice caz, implicarea mai mare sau mai mica a fiecarui individ in aceste domenii ne ajuta sa facem un profil al personalitatii sale.
Cine prioritizeaza banii investiti in cadou va fi cu siguranta diferit in multe feluri decat cei care aleg sa-si dedice timpul pentru a obtine cadoul perfect. Cine prevede cu luni in avans ceea ce va da, se va deosebi de acea persoana care prefera sa fie mai spontana, dar mai creativa si sa-si foloseasca toata energia fizica in realizarea prezentului. Ofera cadou Kumquat si sigur vei face o impresie buna.
Trasaturi narcisiste
Oamenii cu trasaturi narcisiste se considera superiori celorlalti si merita toate lucrurile bune din viata. Acest lucru se reflecta si in modul lor de a darui, deoarece incearca sa-si faca darul la fel de unic pe cat se simt. Ei nu vor opta niciodata pentru articole simple sau conventionale, prefera ceva exclusivist si de neuitat.
De obicei, aleg cadouri scumpe, mari sau ostentative. Ei se vor gandi cu atentie la ce sa dea pentru a lasa o amprenta pozitiva si de durata asupra destinatarului. De aceea, este, de asemenea, obisnuit ca ei sa-si petreaca timpul avand grija ca ambalajul si prezentarea cadoului sa fie la fel de impresionante.
Inima mare
Pentru acest tip de oameni cel mai important lucru este componenta emotionala a darului, cu el cauta sa-si demonstreze afectiunea fata de destinatar. Din acest motiv, ei au depus mult efort pentru a gasi ceva care sa placa cu adevarat cealalta persoana si sa se potriveasca gusturilor si intereselor lor. Ei nu vor observa pretul, deoarece valoarea sentimentala este prioritatea lor principala.
De asemenea, este foarte comun pentru ei sa livreze cadouri facute de propriile maini sau personalizate intr-un fel. Ei sunt genul de oameni care se bucura de ambalaj cadouri ei insisi si adaugarea de carduri si dedicatii.
Lipsa de empatie
Oamenii neempatici abordeaza actul de a darui aproape ca pe un angajament social. Ei nu isi fac griji cu privire la analizarea gusturilor destinatarului si, de obicei, cumpara ceva usor, rapid si impersonal. In plus, au tendinta de a lasa totul pentru ultimul moment si, de cele mai multe ori, nu se ocupa de prezentare sau de detalii.
Perfectionism
Perfectionistii aspira la excelenta si nu tolereaza esecurile. Prin urmare, ei vor avea grija deosebita ca cadoul sa fie in stare perfecta, iar prezentarea sa fie impecabila. O imperfectiune a ambalajului va fi un motiv suficient pentru a-l schimba cu altul.
Pentru a ajunge la aceste standarde exigente, ei vor incepe sa planifice cadoul cu mult timp inainte. Intr-un fel, ei se asigura ca au suficient timp pentru a avea totul sub control si pentru a rezolva orice evenimente neprevazute.